Kalendarium

Niedziela, 2020-04-05

Imieniny: Ireny, Kleofasa

Statystyki

  • Odwiedziny: 424550
  • Do końca roku: 270 dni
  • Do wakacji: b.d.
Jesteś tutaj: Start / Dla Rodziców

Dla Rodziców

Artykuły

Więcej na temat autyzmu

2020-04-02

Światowy Dzień Świadomości

Autyzmu

02.04.2020

2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony 2007 roku przez Zgromadzenie ONZ. Ten wyjątkowy dzień jest sygnałem dla NAS WSZYSTKICH, aby zwrócić uwagę na dyskryminację
i odrzucenie ludzi dotkniętych autyzmem i ich najbliższych.

Na autyzm nie ma lekarstwa! To zaburzenie w funkcjonowaniu mózgu.
Osoby z autyzmem widzą, czują i słyszą świat inaczej niż my. I nie jest to gorszy ani lepszy odbiór świata. Po prostu inny. Osoby z autyzmem zasługują na naszą uwagę i wrażliwość. Nie możemy śmiać się z tego, że ktoś inaczej się zachowuje,
ma inne zainteresowania i umiejętności. Przecież każdy z nas jest inny.

W tym tak trudnym dla nas czasie pomyśl o ludziach z autyzmem. Może znasz kogoś takiego? Albo Twoje dziecko ma taką koleżankę lub kolegę?
Wiem, że teraz musimy ograniczyć kontakty z drugim człowiekiem, ale zawsze przecież można zadzwonić. To miłe, kiedy ktoś o nas pamięta i troszczy się.
Ważne, żeby  nie być obojętnym.

Drogi uczniu i drogi rodzicu!

Zachęcam do obejrzenia krótkich filmów na temat autyzmu (ctrl i lewy przycisk myszki):

film   Amazing things happen po polsku,

film  Jedno pytanie, które zmieni twoje myślenie,

film  Akademia Specjalistów.

Pozdrawiam
          Katarzyna Pindych

Czytaj więcej o: Więcej na temat autyzmu

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

2020-04-01

                        Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Autyzmu, który ustanowiony został w 2008 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ.

Autyzm jest jednym z najbardziej tajemniczych zaburzeń rozwojowych, mimo lat badań, nie udało się dotąd znaleźć jego jednoznacznej przyczyny. Autyści są wśród nas , ich wewnętrzny świat może pozostać niepoznany, ale trudności zewnętrzne z jakimi się zmagają są bardzo namacalne. Przeprowadzane w Polsce badania pokazują, iż Polacy wiedzą czym jest autyzm, ale niestety tylko pozornie, co może generować uprzedzenia, przekłamania czy negatywne stereotypy. Jak pokazują statystyki, w Europie żyje ponad 5 mln osób z autyzmem, co oznacza, że zaburzenie to dotyka 1 osobę na 150. W Polsce mówi się o przypadku 1 na 300 osób.

 Typowymi objawami autyzmu są jakościowe zaburzenia interakcji społecznych i zaburzenia w komunikowaniu się. U dzieci z autyzmem obserwuje się także ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowania, zainteresowań i aktywności.

Autyzm przybiera różne formy. Jedną z jego odmian jest zespół Aspergera. Obejmuje on przede wszystkim upośledzenie umiejętności społecznych, trudności w akceptowaniu zmian, ograniczoną elastyczność myślenia przy braku upośledzenia umysłowego oraz szczególnie pochłaniające, obsesyjne zainteresowania. Osoby z zespołem Aspergera często są wybitnymi specjalistami w jakiejś dziedzinie, dlatego ta odmiana autyzmu kojarzona jest z geniuszami.

Autyzm i zespół Aspergera to także wyjątkowy i szczególny sposób bycia. Osoby dotknięte tymi zaburzeniami mogą posiadać  szczególne umiejętności- zdolności manualne, doskonałą pamięć, oryginalne zainteresowania i szczegółowa wiedze z ulubionej dziedziny. Ich świat, w wielu przypadkach, jest niezwykle uporządkowany, pełen zależności, których zdrowe osoby często nie zauważają. Pełna akceptacja oraz próba zrozumienia dziecka z autyzmem lub zespołem Aspergera, jego funkcjonowania fizycznego i umysłowego sprawiają, że życie dziecka oraz najbliższych mu osób może być radosne i spełnione.

Dziecko z Autyzmem lub zespołem Aspergera ma silną potrzebę bliskości, miłości, zainteresowania ze strony otoczenia, zaakceptowania go takim , jakie jest. Chce się porozumieć, być blisko innych, bawić się, jednak mózg nie „ podpowiada” mu, w jaki sposób powinno to zrobić: jak nawiązać kontakt, na czym polega zabawa z innymi. Jest to źródłem ogromnej frustracji i powoduje wycofanie, zamknięcie się w sobie i unikanie kontaktu.

 

Podczas swojej pracy zawodowej mam wielkie szczęście pracować z uczniami z Autyzmem i zespołem Aspergera. Są to osoby wyjątkowe, prawdomówne i szczere. Dzięki nim możemy poznać świat inaczej.

                                                                                          Justyna Stasiak – nauczyciel wspomagający

 

Czytaj więcej o: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

O stresie

2020-04-01

Drodzy Uczniowie,

            Napisałam do Was dwa listy na temat stylów uczenia się i rodzajów inteligencji
z nadzieją, że być może wykorzystacie przeczytane informacje do samodzielnej nauki w domu. Myślałam, że niebawem wszyscy spotkamy się w szkole ale stało się inaczej. Obawiam się, że wszyscy jesteśmy zaniepokojeni i zestresowani sytuacją na świecie tym bardziej, że nie wiemy kiedy ona się skończy.

            Chciałam napisać Wam o tym co to właściwie towarzyszy nam przez całe życie
w mniejszym lub większym stopniu – o stresie. Naukowcy definiują stres jako reakcję naszego organizmu w odpowiedzi na wydarzenia, które naruszają naszą równowagę, utrudniają zaspokajanie potrzeb, utrudniają skuteczne radzenie sobie w codziennych sytuacjach. Stres można rozpoznać między innymi po skłonności do impulsywnych czyli szybkich
i nieprzemyślanych działań i decyzji, obniżonym nastroju, braku humoru, poczucia przytłoczenia i samotności, ogólnym niezadowoleniu, nieuzasadnionym strachu, lęku. Eksperci (lekarze, psycholodzy) podkreślają, że bardzo skutecznym sposobem poradzenia sobie ze stresem jest szczera rozmowa z kimś do kogo czujemy zaufanie, najlepiej jeśli jest to osoba dojrzała, która potrafi wysłuchać i mądrze doradzić. Pamiętajcie, że my dorośli, rodzice
i nauczyciele mieliśmy bardzo często podobne do Waszych doświadczenia, nawet jeśli czasami trudno nam się porozumieć to zarówno dla Waszych rodziców jak i dla nas nauczycieli jesteście BARDZO WAŻNI.

Oto kilka sposobów poradzenia sobie w trudnych. Stresujących sytuacjach:

  • Pamiętaj o zachowaniu bliskości z rodzicami, przyjaciółmi, korzystaj z ich pomocy, rozmawiaj o tym co Cię gnębi, boli, przeszkadza.
  • Dbaj o dobrą organizację nauki: czytaj uważnie zadania, spróbuj zrozumieć co jest oczekiwane od Ciebie jako ucznia, znajdź spokojne miejsce do nauki, rób przerwy
    i relaksuj się, bądź systematyczny.
  • Pamiętaj koniecznie o wypoczynku.
  • Pamiętaj, że stres można zwalczać optymizmem czyli pogodą ducha, dostrzeganiem pozytywnych stron stresującej sytuacji.
  • Rozładowuj napięcia przez aktywność fizyczną.
  • Pamiętaj, że nawet najbardziej trudny czas kiedyś się skończy.
  • Korzystaj z pomocy wychowawców, nauczycieli i nas pedagogów. Możesz kontaktować się z nami drogą elektroniczną (Joanna Biczak: biczakj12@gmail.com, Agnieszka Kowalik: kowalikag12@gmail.com, Beata Mieleszko: mieleszkob12@gmail.com) odpowiemy na każdy mail od Ciebie, spróbujemy pomóc, doradzić, poinformować, wesprzeć.

 

 

Pedagog szkolny

Joanna Biczak

Czytaj więcej o: O stresie

Rewalidacja w domu

2020-03-25

Szanowni Państwo,

przesyłam kilka pomysłów na rozwijanie i usprawnianie najważniejszych umiejętności dzieci w domu.

Aby poprawić koncentrację uwagi można wykonywać szereg różnych ćwiczeń, najlepiej w formie zabawy:

  • ćwiczenia relaksacyjne (np. z wykorzystaniem technik zaczerpniętych z książki „Spokój i uważność żabki”, część ćwiczeń jest dostępna w serwisie YouTube), słuchanie muzyki relaksacyjnej z zamkniętymi oczami, tu można wykorzystać muzykę z dźwiękami natury: szum morza, dźwięki lasu, padający deszcz- również dostępne na YT lub w innych serwisach muzycznych np. Spotify;
  • wyszukiwanie różnic w obrazkach, wskazywanie brakujących elementów ( tu można skorzystać z zasobów Internetu np. serwis matzoo, pisipisu.
  • rzucanie i łapanie piłki tenisowej, bądź innej małej; dołączyć można komendy np.: rzucam w górę, w dół, w lewo, w prawo;
  • rzucanie piłką lub papierową kulką do kosza czy koła;
  • zabawa w lustro- dziecko siada tyłem do rodzica. Rodzic pisze na jego plecach pojedyncze litery, a uczeń odgaduje. Można też pisać krótkie wyrazy. Wskazana zamiana ról.
  • ·        Pakowanie walizki. Zadaniem dziecka jest wymyślanie rzeczy, które pakujemy do walizki na daną literę. Mówimy, że jedziemy na wakacje i pakujemy do walizki rzeczy zaczynające się np. na literę „K”. Rodzic włącza się do zabawy i wymienia rzeczy na przemian z dzieckiem.

Ćwiczenia usprawniające myślenie logiczne:

  • ·       rozwiązywanie zagadek, rebusów, układanie historyjek na podstawie ilustracji, Sudoku, krzyżówki, zagadki logiczne, kostka Rubika
  • ·       gry logiczne, karciane, planszówki;
  • ·       wyszukiwanie różnic i podobieństw, zabawy w skojarzenia np. rodzic podaje nazwę AUTOBUS i szukamy wszystkich słów, które nam się z nim kojarzą, można też zrobić kolorową mapę myśli do tego wyrazu;
  • ·       quizy- dostępne w Internecie, np. polecam stronę eduelo- https://www.eduelo.pl/, Czas dzieci-https://czasdzieci.pl/quizy/.

Ćwiczenia usprawniające manualnie i ruchowo:

  • tutaj najlepszym ćwiczeniem jest wykonywanie samodzielnie przez dziecko wszelkich czynności samoobsługowych;sprzątanie, pomaganie w rozpakowaniu zakupów itp.;
  • ćwiczenia z użyciem siły- ciąganki, siłowanie się;
  • lepienie różnymi masami, plasteliną, masą solną, porcelanową, ciastoliną czy modeliną;
  • zabawy z piłką, rower, deskorolka;
  • zabawy z różnorakimi klockami, tworzenie makiet, konstrukcji z papieru kartonowego;
  • wkręcanie i wykręcanie śrubek, wbijanie gwoździków w deseczkę.

Ćwiczenia pamięci:

  • usprawniające pamięć słuchową- m.in. rozpoznawanie dźwięków i ich sekwencji, tworzenie rymów, zapamiętywanie wierszyków, rymowanek, sekwencji słów, odtwarzanie z pamięci zdań i sekwencji wydarzeń w opowiadaniu, słuchanie radia czy słuchowisk- zapamiętywanie informacji i wydarzeń, imion bohaterów;
  • usprawnianie pamięci wzrokowej (m.in. układanie sekwencji obrazków z pamięci, układanie obrazków lub przedmiotów wg zapamiętanego rozkładu, zapamiętywanie szczegółów obrazków i odpowiadanie na pytania, układanie kompozycji wg wzoru);
  • wyliczanie  jak  największej  liczby  zapamiętanych  przedmiotów  znajdujących  się  w  otoczeniu  lub  na  obrazku, zapamiętywanie  układu  przedmiotów, ich  wzajemnego  położenia, liczby, kształtów, układanie  lub  rysowanie  z  pamięci  demonstrowanych  uprzednio  wzorów;
  • zapamiętywanie zmian zachodzących w otoczeniu, zabawy typu ”co schowałam/em do woreczka?, zabawy w chowanie przedmiotów w domu i odszukiwanie ich po chwili, lub odgadywanie jaki przedmiot schowałam do szafki, a jaki do szuflady?

Ponadto, zachęcam do rozmów o wydarzeniach dnia, tworzeniu wspólnych opowiadań całościowych lub zamiennie np. każdy dołączą swoją część do treści wymyślonej przez innego „opowiadacza”.  Wspólne granie w gry to świetny sposób na rozwijanie różnych umiejętności, tylko pamiętajmy, dziecko nie zawsze musi wygrywać. Poprzez przegraną nabiera odporności emocjonalnej i uczy sobie radzić z porażką i niepowodzeniem. Tworzy strategię, co zrobić, aby następnym razem wygrać?

Zachęcam też do oglądania filmów edukacyjnych, przyrodniczych i podróżniczych dostosowanych do wieku dziecka. Ważne jest, aby po filmie porozmawiać z dzieckiem o nim. Co cię zaskoczyło? Co było najbardziej fascynujące?

Świetnie sprawdzą się też filmy typu „Jak to jest zrobione?”, które nie dość, że rozwijają wiedzę ogólną dziecka, to ukazują sekwencję wydarzeń i czynności, które występują po sobie aż do efektu końcowego. Dziecko może sobie na podstawie takiego programu zaprojektować własną „linię produkcyjną”.

 

Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo zdrowia i wytrwałości.

Przesyłam serdeczne pozdrowienia dla Państwa i uściski dla uczniów.

 

Justyna Stasiak – nauczyciel wspomagający

 

 

 

Czytaj więcej o: Rewalidacja w domu

Rewalidacja w domu

2020-03-25

Szanowni Państwo,

przesyłam kilka pomysłów na rozwijanie i usprawnianie najważniejszych umiejętności dzieci w domu.

Aby poprawić koncentrację uwagi można wykonywać szereg różnych ćwiczeń, najlepiej w formie zabawy:

  • ćwiczenia relaksacyjne (np. z wykorzystaniem technik zaczerpniętych z książki „Spokój i uważność żabki”, część ćwiczeń jest dostępna w serwisie YouTube), słuchanie muzyki relaksacyjnej z zamkniętymi oczami, tu można wykorzystać muzykę z dźwiękami natury: szum morza, dźwięki lasu, padający deszcz- również dostępne na YT lub w innych serwisach muzycznych np. Spotify;
  • wyszukiwanie różnic w obrazkach, wskazywanie brakujących elementów ( tu można skorzystać z zasobów Internetu np. serwis matzoo, pisipisu.
  • rzucanie i łapanie piłki tenisowej, bądź innej małej; dołączyć można komendy np.: rzucam w górę, w dół, w lewo, w prawo;
  • rzucanie piłką lub papierową kulką do kosza czy koła;
  • zabawa w lustro- dziecko siada tyłem do rodzica. Rodzic pisze na jego plecach pojedyncze litery, a uczeń odgaduje. Można też pisać krótkie wyrazy. Wskazana zamiana ról.
  • ·        Pakowanie walizki. Zadaniem dziecka jest wymyślanie rzeczy, które pakujemy do walizki na daną literę. Mówimy, że jedziemy na wakacje i pakujemy do walizki rzeczy zaczynające się np. na literę „K”. Rodzic włącza się do zabawy i wymienia rzeczy na przemian z dzieckiem.

Ćwiczenia usprawniające myślenie logiczne:

  • ·       rozwiązywanie zagadek, rebusów, układanie historyjek na podstawie ilustracji, Sudoku, krzyżówki, zagadki logiczne, kostka Rubika
  • ·       gry logiczne, karciane, planszówki;
  • ·       wyszukiwanie różnic i podobieństw, zabawy w skojarzenia np. rodzic podaje nazwę AUTOBUS i szukamy wszystkich słów, które nam się z nim kojarzą, można też zrobić kolorową mapę myśli do tego wyrazu;
  • ·       quizy- dostępne w Internecie, np. polecam stronę eduelo- https://www.eduelo.pl/, Czas dzieci-https://czasdzieci.pl/quizy/.

Ćwiczenia usprawniające manualnie i ruchowo:

  • tutaj najlepszym ćwiczeniem jest wykonywanie samodzielnie przez dziecko wszelkich czynności samoobsługowych;sprzątanie, pomaganie w rozpakowaniu zakupów itp.;
  • ćwiczenia z użyciem siły- ciąganki, siłowanie się;
  • lepienie różnymi masami, plasteliną, masą solną, porcelanową, ciastoliną czy modeliną;
  • zabawy z piłką, rower, deskorolka;
  • zabawy z różnorakimi klockami, tworzenie makiet, konstrukcji z papieru kartonowego;
  • wkręcanie i wykręcanie śrubek, wbijanie gwoździków w deseczkę.

Ćwiczenia pamięci:

  • usprawniające pamięć słuchową- m.in. rozpoznawanie dźwięków i ich sekwencji, tworzenie rymów, zapamiętywanie wierszyków, rymowanek, sekwencji słów, odtwarzanie z pamięci zdań i sekwencji wydarzeń w opowiadaniu, słuchanie radia czy słuchowisk- zapamiętywanie informacji i wydarzeń, imion bohaterów;
  • usprawnianie pamięci wzrokowej (m.in. układanie sekwencji obrazków z pamięci, układanie obrazków lub przedmiotów wg zapamiętanego rozkładu, zapamiętywanie szczegółów obrazków i odpowiadanie na pytania, układanie kompozycji wg wzoru);
  • wyliczanie  jak  największej  liczby  zapamiętanych  przedmiotów  znajdujących  się  w  otoczeniu  lub  na  obrazku, zapamiętywanie  układu  przedmiotów, ich  wzajemnego  położenia, liczby, kształtów, układanie  lub  rysowanie  z  pamięci  demonstrowanych  uprzednio  wzorów;
  • zapamiętywanie zmian zachodzących w otoczeniu, zabawy typu ”co schowałam/em do woreczka?, zabawy w chowanie przedmiotów w domu i odszukiwanie ich po chwili, lub odgadywanie jaki przedmiot schowałam do szafki, a jaki do szuflady?

Ponadto, zachęcam do rozmów o wydarzeniach dnia, tworzeniu wspólnych opowiadań całościowych lub zamiennie np. każdy dołączą swoją część do treści wymyślonej przez innego „opowiadacza”.  Wspólne granie w gry to świetny sposób na rozwijanie różnych umiejętności, tylko pamiętajmy, dziecko nie zawsze musi wygrywać. Poprzez przegraną nabiera odporności emocjonalnej i uczy sobie radzić z porażką i niepowodzeniem. Tworzy strategię, co zrobić, aby następnym razem wygrać?

Zachęcam też do oglądania filmów edukacyjnych, przyrodniczych i podróżniczych dostosowanych do wieku dziecka. Ważne jest, aby po filmie porozmawiać z dzieckiem o nim. Co cię zaskoczyło? Co było najbardziej fascynujące?

Świetnie sprawdzą się też filmy typu „Jak to jest zrobione?”, które nie dość, że rozwijają wiedzę ogólną dziecka, to ukazują sekwencję wydarzeń i czynności, które występują po sobie aż do efektu końcowego. Dziecko może sobie na podstawie takiego programu zaprojektować własną „linię produkcyjną”.

 

Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo zdrowia i wytrwałości.

Przesyłam serdeczne pozdrowienia dla Państwa i uściski dla uczniów.

 

Justyna Stasiak – nauczyciel wspomagający

 

 

 

Czytaj więcej o: Rewalidacja w domu

Zabawy logopedyczne

2020-03-24

Drodzy Uczniowie,

 

kieruję dziś do Was propozycje zabaw, gier, z których możecie skorzystać utrwalając głoski ćwiczone podczas zajęć logopedycznych. Spróbujcie i wybierzcie te, które wydadzą Wam się najciekawsze, na które znajdziecie czas. Każde jedno wykonane ćwiczenie pozwala na utrwalenie głoski nad którą pracujecie.

Oto propozycje, każdy z Was może dostosować wybraną zabawę do głosek, które ćwiczył podczas naszych zajęć :

- wyszukiwanie, podkreślanie, zaznaczanie wyrazów np.: w starej gazecie

- układanie zdań do wybranych wcześniej np.: ze słownika wyrazów

- „detektyw” - wyszukiwanie w domu przedmiotów, które zawierają w nazwie ćwiczoną głoskę

- stworzenie „gry memory”, np.: wycięcie z bloku, kartki 12 kwadratów o takich samych wymiarach, na 6-ciu z nich umieszczacie rysunki, obrazki, naklejki, które w swojej nazwie zawierają ćwiczoną głoskę, na pozostałych 6-ciu zapisujecie ich nazwy

- gra „Państwa i miasta” – zapisując wyrazy w kategoriach państwo, miasto, roślina, zwierzę, rzecz, imię – spróbujcie wyszukiwać takich nazw, które zawierają ćwiczoną głoskę

- wypiszcie na czas jak największą liczbę wyrazów

- gra „szubienica” – odgadywanie wyrazu poprzez odgadywanie pojedynczych liter tego wyrazu

- „kalambury” – zabawa w pokazywanie hasła

- zabawa „ciepło- zimno” – poszukajcie ukrytych wcześniej w domu karteczek z zapisanymi trudnymi słowami, po odnalezieniu odczytajcie je

- spróbujcie ułożyć 10 wcześniej wybranych wyrazów w kolejności alfabetycznej

- zabawa „Poszedł Jarek na jarmarek i kupił…” – osoby biorące udział w zabawie, kolejno wypowiadają powyższe zdanie, dodając do niego słowo, następnie kolejne osoby powtarzają od początku całe zdanie, wypowiedziane przez Was słowo i dodają swoje itd. – sprawdźcie jaką macie pamięć (np.: Poszedł Jarek na  jarmarek i kupił koszulę. Kolejna osoba mówi: Poszedł Jarek na jarmarek i kupił koszulę i szelki. itd.)

- gra z wykorzystaniem kostki – wypowiadamy tyle słów ile wskazują oczka na wyrzuconej kostce

- grając w jakąkolwiek grę planszową, dodajemy zasadę, że wypowiadamy słowo z daną głoską przed każdym wyrzuceniem kostki

- konkurs na układanie zdań zawierających 3, 4, 5 a może więcej wyrazów, rozpoczynających się od trudnej głoski

- spróbujcie ułożyć z podanego wyrazu z trudnością, inne wyrazy korzystając z zawartych
w nim liter.

To tyle propozycji, a może Wy wpadniecie na jakiś pomysł na nowa grę. Mocno w Was wierzę i czekam na propozycje.

Pozdrawiam

                                                                                               Agata Poroszewska - logopeda

Czytaj więcej o: Zabawy logopedyczne

O stymulowaniu mowy dziecka

2020-03-24

Szanowni Rodzice,

w tej nowej dla nas wszystkich rzeczywistości nie chciałabym zarzucać Was ogromem teorii z zakresu logopedii, choć i taka też się pojawi. Dzisiaj słów kilka o stymulowaniu rozwoju mowy dziecka poprzez czytanie. Bez umiejętności czytania nie jest możliwe funkcjonowanie we współczesnym świecie. Bardzo ważną rolę pełni codzienne dwudziestominutowe czytanie dziecku, przynajmniej do 12 r.ż.

Udowodniono, że znakomicie utrwala naszą więź z dzieckiem a zarazem przygotowuje je do wyzwań szkoły. Wspólne czytanie, a u starszych dzieci już samodzielne:

- zaspokaja potrzeby emocjonalne

- uczy rozpoznawania emocji

- rozwija wrażliwość

- wzmacnia poczucie własnej wartości

- wzbogaca zasób słownictwa

- kształtuje pamięć słuchową

- rozwija swobodę w mówieniu oraz zdolności komunikacyjne

- rozwija wyobraźnię, inspiruje

- poprawia koncentrację

- rozwija spostrzegawczość

- ćwiczy pamięć

- poszerza wiedzę

- uczy odróżniania dobra od zła, poprzez doświadczenie i naśladowanie

- uczy myślenia przyczynowo - skutkowego

- zapobiega uzależnieniom od telewizji czy komputera

- uczy rozumieć świat

- redukuje stres.

            Niby takie to oczywiste i wszyscy o tym wiemy. Ale nie zaszkodzi co jakiś czas przypomnieć sobie o zaletach czytania książek. A zatem czytajmy, czytajmy, czytajmy
i zachęcajmy do tego nasze dzieci….. przenieśmy się choć na chwilę w zaczarowany świat książek i zapomnijmy o tym czego nie możemy zmienić i na co nie mamy wpływu.

 

Źródła:

„Mądre wychowanie” praca zbiorowa, Warszawa 2009

www.livra.pl

www.facebook.com/logopedyczna/

 

                                                                                                          Pozdrawiam

Agata Poroszewska - logopeda

 

Czytaj więcej o: O stymulowaniu mowy dziecka

Moja historia

2020-03-19

WITAM WSZYSTKICH BARDZO SERDECZNIE

 

Polecam do przeczytania moją historię:

            Jest piątek , godzina szósta czterdzieści pięć

            I na kawę mam już chęć...

            Naciskam dzwonek do szkolnych drzwi

            I czuję, coś we mnie bardzo drży...

            Słyszę głos...jakby z oddali...

            podąża do mnie jak fali...

            To Chrobry wiszący nad wejściem:

–                 Stój!!! słuchaj!!! Ty, Szczęście!!!

Źle się dzieje w mojej szkole!!!, Oj źle!!!

Radykalnej zmiany chcę!!!

–                 Panie Patronie, według mnie,

Nie jest wcale aż tak źle!

–                 Nie jest źle?! Coś takiego?!

Wszyscy tu są do niczego!

Śpią sobie do woli,

O nic ich głowa nie boli.

Chodzą ciągle nieprzygotowani.

To wszystko jest do bani!

Rzucają wszędzie brzydkie słówka,

Czy to jest moja podstawówka!?

Tylko hałasują, plują, podskakują

i honoru szkoły nie pilnują!!!

–                 Szanowny Królu, Szkoły Patronie,

To wszystko ploty, nie martw się o nie!

Jesteśmy jedną, wielką rodziną,

Zdobywamy wiedzę z każdą godziną.

Czasem krzyczymy i się złościmy

Ale ciągle się uczymy.

Wszyscy wzajemnie się słuchamy

I o higienę naszą dbamy.

Zawsze sobie pomagamy

I na nagrody nie czekamy.

Umiemy bawić się wspaniale,

Nie dokuczamy innym wcale.

Przyjaźń to nasza wizytówka,

Mówimy sobie miłe słówka.

W dialogu spory rozstrzygamy,

Skarżyć  nikomu nie pozwalamy.

Żyjemy w zgodzie i miłości,

Więc, czemu Patron się na nas złości?

            Odpowiedzi nie zdobyłam...., bo się właśnie obudziłam.  :)

 

                                                                                                          Tęsknię za Wami.

                                                                                                          Pozdrawiam

                                                                                                          Iwona Krawczyk

 

P.S. ,,Nadzieja uczy czekać pomalutku”.

                                                           ks. Jan Twardowski

Czytaj więcej o: Moja historia

O inteligencjach

2020-03-19

Drodzy Uczniowie,

            Mam nadzieję, że trochę zorientowaliście się już jaki jest Wasz najbardziej skuteczny styl uczenia się. Dzisiaj chciałam napisać Wam o Howardzie Gardnerze, amerykańskim psychologu, który zajmuje się psychologią uczenia się. Od 1986 jest profesorem na Uniwersytecie Harvarda – czyli jednym a najlepszych Uniwersytetów na świecie.
W 1983 r. Howard Gardner przedstawił teorię inteligencji wielorakiej. Inteligencja to jest zdolność rozumienia, uczenia się oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy i umiejętności
w różnych sytuacjach. Profesor Gardner, który większość swojego naukowego życia spędził na badaniu ludzkiego mózgu i jego wpływu na kształcenie, uważa, że każdy z nas posiada dominujący typ inteligencji, który jest przydatny w uczeniu się, wymienił następujące typy inteligencji:

Inteligencja językowa, osoby z tym typem inteligencji:

  • mają bardzo dobrze rozwiniętą zdolność czytania, mówienia i pisania,
  • są wrażliwe na słowa,
  • mają bogaty zasób słownictwa,
  • łatwo uczą się języków obcych,
  • lubią literaturę, zabawę słowami.

 

Inteligencja logiczno-matematyczna, osoby z tym typem inteligencji:

  • dbają o porządek, o szczegóły,
  •  lubią rozwiązywać zagadki (problemy), samodzielnie dochodzić do rozwiązania,
  • szybko dostrzegają związek między różnymi zjawiskami, łączą je,
  • lubią gry matematyczne i łamigłówki i eksperymenty.

 

Inteligencja wizualno-przestrzenna, osoby z tym typem inteligencji:

  • najlepiej rozumieją świat dzięki wizualizacji i orientacji przestrzennej,
  • czerpią przyjemność z rozkręcania i składania elementów w jedną całość, układają trójwymiarowe układanki,
  • z łatwością interpretują mapy i plany,
  • mają dobrze rozwiniętą wyobraźnię, dużo rysują, w sposób graficzny przedstawiają pomysły.

Osoby z inteligencją muzyczną, osoby z tym typem inteligencji:

  • najlepiej rozumieją świat poprzez muzykę,
  • łatwo rozpoznają rytm, potrafią go powtarzać, tworzą własne rytmy, melodie,
  • lubią poezję, muzykę, często ładnie śpiewają, potrafią grać na instrumencie muzycznym,
  • rozróżniają tempo w muzyce, dostrzegają dźwięki płynące z otoczenia. z emocjami.

 

Inteligencja kinestetyczna (ruchowa), osoby z tym typem inteligencji:

  • uczą się poprzez wykonywanie oraz działanie,
  • lubią ciągły ruch, gry i zabawy ruchowe,
  • trudno im usiedzieć w jednym miejscu, chętnie angażują się w sprawy wokół siebie,
  • lubią taniec,
  • potrafią wykonywać prace ręczne,
  • mają bardzo dobre poczucie czasu,
  • lubią wymyślać nowe gry,
  •  wolą poznawać nowe rzeczy poprzez dotyk.

Inteligencją interpersonalną, osoby z tym typem inteligencji:

  • są empatyczne, komunikatywne,
  • doskonale rozpoznają różnice między ludźmi,
  • łatwo nawiązują kontakty z innymi ludźmi,
  • starają się zrozumieć motywy postępowania innych, ich nastroje, intencje,
  • lubią być częścią zespołu, mają dużo przyjaciół.

Inteligencja intrapersonalna, osoby z tym typem inteligencji:

  • najlepiej rozumieją świat poprzez własną obserwacje,
  • mają jasno sprecyzowany punkt widzenia,
  • lubią samotność, najlepiej pracują w ciszy,
  • nie potrzebują motywacji z zewnątrz, ale muszą wiedzieć dlaczego wykonują dane zadanie,
  • mają zdolność do rozumienia siebie, własnych słabości czy zalet, rozumienia własnego postępowania.

Inteligencją przyrodniczą:

  • są zdolne do rozpoznawania i klasyfikowania roślin, minerałów, zwierząt,
  • często kolekcjonują skały, minerały, muszelki,
  • kochają przyrodę,
  • mają zwierzęta,
  • lubią spędzać czas na powietrzu, spacerach, wycieczkach pieszych

Wyobraźcie sobie, że najprawdopodobniej ,,Każde dziecko w chwili urodzenia ma znacznie większą potencjalną inteligencję niż Leonardo da Vinci kiedykolwiek wykorzystał” - ale to brzmi optymistyczne Czytaj więcej o: O inteligencjach

Wymowa jest ważna

2020-03-19

Droga Mamo!, Drogi Tato!

Bardzo tęsknię za spotkaniami z Waszymi dziećmi i Wami „twarzą w twarz”
w szkole. Uśmiechy, podekscytowanie, błysk w oku, pozytywne zaskoczenie to kadry zapisane w mojej pamięci ze spotkań z Wami. Niestety, w związku z obecną sytuacją postaram się spotykać z Wami – Drodzy Rodzice poprzez stronę internetową szkoły. Będę zamieszczać krótkie informacje dotyczące wskazówek, pomysłów do ćwiczeń logopedycznych w domu, ciekawostki logopedyczne, porady.

Dziś proszę o refleksję nad wpływem Waszego codziennego funkcjonowania
w rozwój mowy Waszych pociech. 

Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym tempie u każdego dziecka. Prawidłowa wymowa ma ogromny wpływ na powodzenie w nauce czytania i pisania. Jest nie bez znaczenia dla kontaktów z rówieśnikami oraz wpływu na samoocenę u młodego wzrastającego człowieka. Dzięki rozumieniu mowy nasze pociechy poznają otaczający świat. A poprzez umiejętność mówienia są w stanie wyrażać swoje uczucia i spostrzeżenia.

Stąd moja prośba, wykonując codzienne czynności bądźcie „czujni”:

ü  pozwólcie dziecku robić miny przed lustrem, może konkurs na najśmieszniejszą?

ü  bądźcie najlepszym przykładem starannej mowy i wymowy

ü  nie korygujcie mowy dziecka przy kimś

ü  dostrzegajcie najmniejsze sukcesy w prawidłowej wymowie trudnych głosek i cieszcie się razem z dzieckiem

ü  czytajcie krótkie wierszyki, rymowanki, powtarzajcie je z dzieckiem

ü  może zabawy w naśladowanie różnych dźwięków?

ü  a może wspólne żarty, wymyślanie niestworzonych historyjek

ü  opowiadajcie: co widzicie za oknem, o czym była książka, czego dotyczył obejrzany wspólnie film, pytajcie o to co czują dzieci.

Niech codzienność z dzieckiem będzie sygnałem od Was „JESTEŚ DLA MNIE WAŻNY, WIĘC POŚWIECĘ CI CZAS”.

 

                                                                                              Z pozdrowieniami

Agata Poroszewska - logopeda

 18.03.2020 r.

Czytaj więcej o: Wymowa jest ważna