Kalendarium

Wtorek, 2020-09-22

Imieniny: Maury, Milany

Statystyki

  • Odwiedziny: 585030
  • Do końca roku: 100 dni
  • Do wakacji: 276 dni
Jesteś tutaj: Start / Logopeda

Logopeda

Artykuły

Zabawy logopedyczne

2020-03-24

Drodzy Uczniowie,

 

kieruję dziś do Was propozycje zabaw, gier, z których możecie skorzystać utrwalając głoski ćwiczone podczas zajęć logopedycznych. Spróbujcie i wybierzcie te, które wydadzą Wam się najciekawsze, na które znajdziecie czas. Każde jedno wykonane ćwiczenie pozwala na utrwalenie głoski nad którą pracujecie.

Oto propozycje, każdy z Was może dostosować wybraną zabawę do głosek, które ćwiczył podczas naszych zajęć :

- wyszukiwanie, podkreślanie, zaznaczanie wyrazów np.: w starej gazecie

- układanie zdań do wybranych wcześniej np.: ze słownika wyrazów

- „detektyw” - wyszukiwanie w domu przedmiotów, które zawierają w nazwie ćwiczoną głoskę

- stworzenie „gry memory”, np.: wycięcie z bloku, kartki 12 kwadratów o takich samych wymiarach, na 6-ciu z nich umieszczacie rysunki, obrazki, naklejki, które w swojej nazwie zawierają ćwiczoną głoskę, na pozostałych 6-ciu zapisujecie ich nazwy

- gra „Państwa i miasta” – zapisując wyrazy w kategoriach państwo, miasto, roślina, zwierzę, rzecz, imię – spróbujcie wyszukiwać takich nazw, które zawierają ćwiczoną głoskę

- wypiszcie na czas jak największą liczbę wyrazów

- gra „szubienica” – odgadywanie wyrazu poprzez odgadywanie pojedynczych liter tego wyrazu

- „kalambury” – zabawa w pokazywanie hasła

- zabawa „ciepło- zimno” – poszukajcie ukrytych wcześniej w domu karteczek z zapisanymi trudnymi słowami, po odnalezieniu odczytajcie je

- spróbujcie ułożyć 10 wcześniej wybranych wyrazów w kolejności alfabetycznej

- zabawa „Poszedł Jarek na jarmarek i kupił…” – osoby biorące udział w zabawie, kolejno wypowiadają powyższe zdanie, dodając do niego słowo, następnie kolejne osoby powtarzają od początku całe zdanie, wypowiedziane przez Was słowo i dodają swoje itd. – sprawdźcie jaką macie pamięć (np.: Poszedł Jarek na  jarmarek i kupił koszulę. Kolejna osoba mówi: Poszedł Jarek na jarmarek i kupił koszulę i szelki. itd.)

- gra z wykorzystaniem kostki – wypowiadamy tyle słów ile wskazują oczka na wyrzuconej kostce

- grając w jakąkolwiek grę planszową, dodajemy zasadę, że wypowiadamy słowo z daną głoską przed każdym wyrzuceniem kostki

- konkurs na układanie zdań zawierających 3, 4, 5 a może więcej wyrazów, rozpoczynających się od trudnej głoski

- spróbujcie ułożyć z podanego wyrazu z trudnością, inne wyrazy korzystając z zawartych
w nim liter.

To tyle propozycji, a może Wy wpadniecie na jakiś pomysł na nowa grę. Mocno w Was wierzę i czekam na propozycje.

Pozdrawiam

                                                                                               Agata Poroszewska - logopeda

Czytaj więcej o: Zabawy logopedyczne

O stymulowaniu mowy dziecka

2020-03-24

Szanowni Rodzice,

w tej nowej dla nas wszystkich rzeczywistości nie chciałabym zarzucać Was ogromem teorii z zakresu logopedii, choć i taka też się pojawi. Dzisiaj słów kilka o stymulowaniu rozwoju mowy dziecka poprzez czytanie. Bez umiejętności czytania nie jest możliwe funkcjonowanie we współczesnym świecie. Bardzo ważną rolę pełni codzienne dwudziestominutowe czytanie dziecku, przynajmniej do 12 r.ż.

Udowodniono, że znakomicie utrwala naszą więź z dzieckiem a zarazem przygotowuje je do wyzwań szkoły. Wspólne czytanie, a u starszych dzieci już samodzielne:

- zaspokaja potrzeby emocjonalne

- uczy rozpoznawania emocji

- rozwija wrażliwość

- wzmacnia poczucie własnej wartości

- wzbogaca zasób słownictwa

- kształtuje pamięć słuchową

- rozwija swobodę w mówieniu oraz zdolności komunikacyjne

- rozwija wyobraźnię, inspiruje

- poprawia koncentrację

- rozwija spostrzegawczość

- ćwiczy pamięć

- poszerza wiedzę

- uczy odróżniania dobra od zła, poprzez doświadczenie i naśladowanie

- uczy myślenia przyczynowo - skutkowego

- zapobiega uzależnieniom od telewizji czy komputera

- uczy rozumieć świat

- redukuje stres.

            Niby takie to oczywiste i wszyscy o tym wiemy. Ale nie zaszkodzi co jakiś czas przypomnieć sobie o zaletach czytania książek. A zatem czytajmy, czytajmy, czytajmy
i zachęcajmy do tego nasze dzieci….. przenieśmy się choć na chwilę w zaczarowany świat książek i zapomnijmy o tym czego nie możemy zmienić i na co nie mamy wpływu.

 

Źródła:

„Mądre wychowanie” praca zbiorowa, Warszawa 2009

www.livra.pl

www.facebook.com/logopedyczna/

 

                                                                                                          Pozdrawiam

Agata Poroszewska - logopeda

 

Czytaj więcej o: O stymulowaniu mowy dziecka

Wymowa jest ważna

2020-03-19

Droga Mamo!, Drogi Tato!

Bardzo tęsknię za spotkaniami z Waszymi dziećmi i Wami „twarzą w twarz”
w szkole. Uśmiechy, podekscytowanie, błysk w oku, pozytywne zaskoczenie to kadry zapisane w mojej pamięci ze spotkań z Wami. Niestety, w związku z obecną sytuacją postaram się spotykać z Wami – Drodzy Rodzice poprzez stronę internetową szkoły. Będę zamieszczać krótkie informacje dotyczące wskazówek, pomysłów do ćwiczeń logopedycznych w domu, ciekawostki logopedyczne, porady.

Dziś proszę o refleksję nad wpływem Waszego codziennego funkcjonowania
w rozwój mowy Waszych pociech. 

Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym tempie u każdego dziecka. Prawidłowa wymowa ma ogromny wpływ na powodzenie w nauce czytania i pisania. Jest nie bez znaczenia dla kontaktów z rówieśnikami oraz wpływu na samoocenę u młodego wzrastającego człowieka. Dzięki rozumieniu mowy nasze pociechy poznają otaczający świat. A poprzez umiejętność mówienia są w stanie wyrażać swoje uczucia i spostrzeżenia.

Stąd moja prośba, wykonując codzienne czynności bądźcie „czujni”:

ü  pozwólcie dziecku robić miny przed lustrem, może konkurs na najśmieszniejszą?

ü  bądźcie najlepszym przykładem starannej mowy i wymowy

ü  nie korygujcie mowy dziecka przy kimś

ü  dostrzegajcie najmniejsze sukcesy w prawidłowej wymowie trudnych głosek i cieszcie się razem z dzieckiem

ü  czytajcie krótkie wierszyki, rymowanki, powtarzajcie je z dzieckiem

ü  może zabawy w naśladowanie różnych dźwięków?

ü  a może wspólne żarty, wymyślanie niestworzonych historyjek

ü  opowiadajcie: co widzicie za oknem, o czym była książka, czego dotyczył obejrzany wspólnie film, pytajcie o to co czują dzieci.

Niech codzienność z dzieckiem będzie sygnałem od Was „JESTEŚ DLA MNIE WAŻNY, WIĘC POŚWIECĘ CI CZAS”.

 

                                                                                              Z pozdrowieniami

Agata Poroszewska - logopeda

 18.03.2020 r.

Czytaj więcej o: Wymowa jest ważna

Ciekawostki logopedyczne

2020-03-19

Ciekawostki logopedyczne…

 

Czy wiesz, że… puszczanie baniek mydlanych (zabawa proponowana przez logopedów) znana już była dzieciom
w Renesansie. Wspomina o niej Franciszek Rabelais (1493 – 1553) w książce
pt. „Gargantua i Pantagruel”.

 

 

Czy wiesz, że… balbutologopeda to specjalista zajmujący się problemami
z płynnością mówienia?

Czy wiesz, że … w trakcie raczkowania stymulowany jest ośrodek w mózgu dziecka. Z tego powodu w terapii mowy stosuje się ćwiczenia manualne, które rozwijają motorykę małą a ta rozwija funkcje mowy.

 

 

Czy wiesz, że…  najtrudniejsze do wymówienia głoski dla dzieci to szereg [sz], [ż], [cz], [dż] oraz [r]. Według statystyk wymówić je potrafi tylko 60% pięciolatków.

Czy wiesz, że … zaburzenia funkcjonowania układu przedsionkowego (zmysłu równowagi) mogą powodować trudności w zakresie uczenia się, sprawności ruchowej dziecka, jego zachowania a także emocji.

 

 

Więcej ciekawostek znajdziesz w wymienionych źródłach:

Zaczerpnięte z:

https://instytutlogopedyczny.pl/gabinet/skarbnica-wiedzy/czy-wiesz-ze.html

www.brzeczychrzaszcz.pl/kategoria/roznosci/ciekawostki-logopedyczne/

 

Czytaj więcej o: Ciekawostki logopedyczne