Kalendarium

Sobota, 2020-07-11

Imieniny: Benedykta, Kariny

Statystyki

  • Odwiedziny: 520936
  • Do końca roku: 173 dni
  • Do wakacji: -15 dni
Jesteś tutaj: Start / Pedagog szkolny

Pedagog szkolny

 

Artykuły

Kradzież tożsamości

2020-06-05

niezabezpieczona kamera

2020-05-15

o zdrowiu psychicznym

2020-05-15

 

Drodzy uczniowie

 

            Czy wiecie co to jest zdrowie psychiczne? Otóż, zdrowie psychiczne ,,przejawia się dobrym samopoczuciem, pewnością i wiarą w siebie, poczuciem własnej wartości. Nasza kondycja psychiczna wpływa na sposób myślenia, odczuwania i działania. Pomaga nam
w życiu codziennym w pełni cieszyć się z życia, pokonywać trudności oraz dokonywać właściwych wyborów. Zdrowie psychiczne jest ważne na każdym etapie życia od dzieciństwa i młodość poprzez dorosłość do starości.

Gdy jesteśmy zdrowi psychicznie, możemy:

  • tworzyć pozytywne relacje z otoczeniem
  • pełniej wykorzystać nasz potencjał
  • radzić sobie z wyzwaniami życia codziennego”.

pobrano: http://fundacjaprodomo.org.pl/co-to-jest-zdrowie-psychiczne/

Chciałam udzielić Wam kilku rad, które mam nadzieję pomogą Wam zadbać o swoje zdrowie psychiczne i pokonać codzienny szkolny stres związany z nauką zdalną:

1.Ustal kolejność w jakiej będziesz wykonywał/ła zadania i podziel je na etapy.

2. Nie zostawiaj zadań na ostatnią chwilę.

3. Nie bądź perfekcjonistą/ką (perfekcjonista to osoba, która obsesyjnie wręcz dąży do tego, aby stawiane przez nią wyzwania były realizowane jak najlepiej i bez jakiegokolwiek błędu) po prostu zrób zadania najlepiej jak potrafisz.

4. Zaplanuj regularne przerwy na drobne przyjemności.

5. Pamiętaj, że bardzo ważny jest sen, przeznacz na niego właściwą liczbę godzin – około 9.

6. Jeśli coś Cię gnębi porozmawiaj z kimś zaufanym i przyjaznym.

7. Pamiętaj, że aktywność fizyczna poprawia nie tylko zdrowie fizyczne ale także zdrowie psychiczne – jeśli to możliwe wychodź z domu na podwórko, do parku, z psem na spacer (tylko dzieci powyżej 13 roku życia mogą samodzielnie wychodzić na dwór).

8. Jedz wartościowe posiłki, zrezygnuj z Fast food, pij wodę, ogranicz słodycze.

9. Myśl optymistycznie – czyli dostrzegaj dobre strony życia, myśl z nadzieją i otuchą
o przyszłości.

9. Pamiętaj, że nigdy nie jesteś sam/a.

 

Czytaj więcej o: o zdrowiu psychicznym

Porady dotyczące tik-tok

2020-04-26

Przydatne dla rodziców portale informacyjne

2020-04-26

Porady nie tylko dla nauczycieli:

Dziecko ze spektrum autyzmu - nauka w domu - co podpowiedzieć rodzicom? https://www.metis.pl/content/view/3401/105/
#NIEferie - środowisko szkolne – seria artykułów i materiałów https://www.metis.pl/content/blogcategory/77/105/
Radzenie sobie z kryzysem https://www.metis.pl/content/view/3380/105/

Czytaj więcej o: Przydatne dla rodziców portale informacyjne

Terapia poprzez zabawę

2020-04-20

Wskazówki dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

2020-04-20

Drogi Rodzicu,

jesteś najlepszym specjalistą dla swojego dziecka. Każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, ma swoje własne uzdolnienia i trudności o czym Ty wiesz najlepiej. Autentyczna akceptacja niepełnosprawności Twojego dziecka jest najlepszym lekarstwem na jego trudności. Dzięki niej jesteś w stanie docenić nawet małe kroki w rozwoju swoich pociech.

  Obecna rzeczywistość wymaga szczególnie od Ciebie jeszcze większej pracy i zaangażowania w codzienne funkcjonowanie w domu. W tym trudnym dla nas wszystkich czasie, Wy Drodzy Rodzice, jesteście przewodnikami i nauczycielami swoich dzieci w wielu dziedzinach życia. Bliskie relacje z dziećmi, wspólne rozmowy, wyjaśnianie i odpowiadanie na nurtujące dzieci pytania pozwalają na zdobycie przez nie umiejętności funkcjonowania nie tylko w rodzinie ale i w społeczeństwie. Wspólne wykonywanie różnych prac domowych, nawet tych najmniejszych, uczy odpowiedzialności, samodzielności oraz pozwala rozwinąć umiejętności manualne i samoobsługowe. Dziś, w sytuacji konieczności nauki w domu stajecie się również “nauczycielami - specjalistami’’, którzy są odpowiedzialni za wspieranie dzieci w nauce szkolnej.

  Narzędzia i aplikacje wykorzystywane do kontynuowania nauki na odległość, mogą także wspierać rozwijanie pasji oraz zainteresowań Waszych dzieci i na stałe stać się ważnym elementem ich kształcenia.

  Jako nauczyciele rewalidacji zwracamy się dzisiaj do Was celem wsparcia posiadanych przez Was umiejętności oraz podzielenia się wskazówkami mogącymi ułatwić codzienną pracę przy zadaniach szkolnych.

 

Czytaj więcej o: Wskazówki dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

O inteligencjach

2020-03-19

Drodzy Uczniowie,

            Mam nadzieję, że trochę zorientowaliście się już jaki jest Wasz najbardziej skuteczny styl uczenia się. Dzisiaj chciałam napisać Wam o Howardzie Gardnerze, amerykańskim psychologu, który zajmuje się psychologią uczenia się. Od 1986 jest profesorem na Uniwersytecie Harvarda – czyli jednym a najlepszych Uniwersytetów na świecie.
W 1983 r. Howard Gardner przedstawił teorię inteligencji wielorakiej. Inteligencja to jest zdolność rozumienia, uczenia się oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy i umiejętności
w różnych sytuacjach. Profesor Gardner, który większość swojego naukowego życia spędził na badaniu ludzkiego mózgu i jego wpływu na kształcenie, uważa, że każdy z nas posiada dominujący typ inteligencji, który jest przydatny w uczeniu się, wymienił następujące typy inteligencji:

Inteligencja językowa, osoby z tym typem inteligencji:

  • mają bardzo dobrze rozwiniętą zdolność czytania, mówienia i pisania,
  • są wrażliwe na słowa,
  • mają bogaty zasób słownictwa,
  • łatwo uczą się języków obcych,
  • lubią literaturę, zabawę słowami.

 

Inteligencja logiczno-matematyczna, osoby z tym typem inteligencji:

  • dbają o porządek, o szczegóły,
  •  lubią rozwiązywać zagadki (problemy), samodzielnie dochodzić do rozwiązania,
  • szybko dostrzegają związek między różnymi zjawiskami, łączą je,
  • lubią gry matematyczne i łamigłówki i eksperymenty.

 

Inteligencja wizualno-przestrzenna, osoby z tym typem inteligencji:

  • najlepiej rozumieją świat dzięki wizualizacji i orientacji przestrzennej,
  • czerpią przyjemność z rozkręcania i składania elementów w jedną całość, układają trójwymiarowe układanki,
  • z łatwością interpretują mapy i plany,
  • mają dobrze rozwiniętą wyobraźnię, dużo rysują, w sposób graficzny przedstawiają pomysły.

Osoby z inteligencją muzyczną, osoby z tym typem inteligencji:

  • najlepiej rozumieją świat poprzez muzykę,
  • łatwo rozpoznają rytm, potrafią go powtarzać, tworzą własne rytmy, melodie,
  • lubią poezję, muzykę, często ładnie śpiewają, potrafią grać na instrumencie muzycznym,
  • rozróżniają tempo w muzyce, dostrzegają dźwięki płynące z otoczenia. z emocjami.

 

Inteligencja kinestetyczna (ruchowa), osoby z tym typem inteligencji:

  • uczą się poprzez wykonywanie oraz działanie,
  • lubią ciągły ruch, gry i zabawy ruchowe,
  • trudno im usiedzieć w jednym miejscu, chętnie angażują się w sprawy wokół siebie,
  • lubią taniec,
  • potrafią wykonywać prace ręczne,
  • mają bardzo dobre poczucie czasu,
  • lubią wymyślać nowe gry,
  •  wolą poznawać nowe rzeczy poprzez dotyk.

Inteligencją interpersonalną, osoby z tym typem inteligencji:

  • są empatyczne, komunikatywne,
  • doskonale rozpoznają różnice między ludźmi,
  • łatwo nawiązują kontakty z innymi ludźmi,
  • starają się zrozumieć motywy postępowania innych, ich nastroje, intencje,
  • lubią być częścią zespołu, mają dużo przyjaciół.

Inteligencja intrapersonalna, osoby z tym typem inteligencji:

  • najlepiej rozumieją świat poprzez własną obserwacje,
  • mają jasno sprecyzowany punkt widzenia,
  • lubią samotność, najlepiej pracują w ciszy,
  • nie potrzebują motywacji z zewnątrz, ale muszą wiedzieć dlaczego wykonują dane zadanie,
  • mają zdolność do rozumienia siebie, własnych słabości czy zalet, rozumienia własnego postępowania.

Inteligencją przyrodniczą:

  • są zdolne do rozpoznawania i klasyfikowania roślin, minerałów, zwierząt,
  • często kolekcjonują skały, minerały, muszelki,
  • kochają przyrodę,
  • mają zwierzęta,
  • lubią spędzać czas na powietrzu, spacerach, wycieczkach pieszych

Wyobraźcie sobie, że najprawdopodobniej ,,Każde dziecko w chwili urodzenia ma znacznie większą potencjalną inteligencję niż Leonardo da Vinci kiedykolwiek wykorzystał” - ale to brzmi optymistyczne Czytaj więcej o: O inteligencjach

Moja historia

2020-03-19

WITAM WSZYSTKICH BARDZO SERDECZNIE

 

Polecam do przeczytania moją historię:

            Jest piątek , godzina szósta czterdzieści pięć

            I na kawę mam już chęć...

            Naciskam dzwonek do szkolnych drzwi

            I czuję, coś we mnie bardzo drży...

            Słyszę głos...jakby z oddali...

            podąża do mnie jak fali...

            To Chrobry wiszący nad wejściem:

–                 Stój!!! słuchaj!!! Ty, Szczęście!!!

Źle się dzieje w mojej szkole!!!, Oj źle!!!

Radykalnej zmiany chcę!!!

–                 Panie Patronie, według mnie,

Nie jest wcale aż tak źle!

–                 Nie jest źle?! Coś takiego?!

Wszyscy tu są do niczego!

Śpią sobie do woli,

O nic ich głowa nie boli.

Chodzą ciągle nieprzygotowani.

To wszystko jest do bani!

Rzucają wszędzie brzydkie słówka,

Czy to jest moja podstawówka!?

Tylko hałasują, plują, podskakują

i honoru szkoły nie pilnują!!!

–                 Szanowny Królu, Szkoły Patronie,

To wszystko ploty, nie martw się o nie!

Jesteśmy jedną, wielką rodziną,

Zdobywamy wiedzę z każdą godziną.

Czasem krzyczymy i się złościmy

Ale ciągle się uczymy.

Wszyscy wzajemnie się słuchamy

I o higienę naszą dbamy.

Zawsze sobie pomagamy

I na nagrody nie czekamy.

Umiemy bawić się wspaniale,

Nie dokuczamy innym wcale.

Przyjaźń to nasza wizytówka,

Mówimy sobie miłe słówka.

W dialogu spory rozstrzygamy,

Skarżyć  nikomu nie pozwalamy.

Żyjemy w zgodzie i miłości,

Więc, czemu Patron się na nas złości?

            Odpowiedzi nie zdobyłam...., bo się właśnie obudziłam.  :)

 

                                                                                                          Tęsknię za Wami.

                                                                                                          Pozdrawiam

                                                                                                          Iwona Krawczyk

 

P.S. ,,Nadzieja uczy czekać pomalutku”.

                                                           ks. Jan Twardowski

Czytaj więcej o: Moja historia

Rewalidacja w domu

2020-03-25

Szanowni Państwo,

przesyłam kilka pomysłów na rozwijanie i usprawnianie najważniejszych umiejętności dzieci w domu.

Aby poprawić koncentrację uwagi można wykonywać szereg różnych ćwiczeń, najlepiej w formie zabawy:

  • ćwiczenia relaksacyjne (np. z wykorzystaniem technik zaczerpniętych z książki „Spokój i uważność żabki”, część ćwiczeń jest dostępna w serwisie YouTube), słuchanie muzyki relaksacyjnej z zamkniętymi oczami, tu można wykorzystać muzykę z dźwiękami natury: szum morza, dźwięki lasu, padający deszcz- również dostępne na YT lub w innych serwisach muzycznych np. Spotify;
  • wyszukiwanie różnic w obrazkach, wskazywanie brakujących elementów ( tu można skorzystać z zasobów Internetu np. serwis matzoo, pisipisu.
  • rzucanie i łapanie piłki tenisowej, bądź innej małej; dołączyć można komendy np.: rzucam w górę, w dół, w lewo, w prawo;
  • rzucanie piłką lub papierową kulką do kosza czy koła;
  • zabawa w lustro- dziecko siada tyłem do rodzica. Rodzic pisze na jego plecach pojedyncze litery, a uczeń odgaduje. Można też pisać krótkie wyrazy. Wskazana zamiana ról.
  • ·        Pakowanie walizki. Zadaniem dziecka jest wymyślanie rzeczy, które pakujemy do walizki na daną literę. Mówimy, że jedziemy na wakacje i pakujemy do walizki rzeczy zaczynające się np. na literę „K”. Rodzic włącza się do zabawy i wymienia rzeczy na przemian z dzieckiem.

Ćwiczenia usprawniające myślenie logiczne:

  • ·       rozwiązywanie zagadek, rebusów, układanie historyjek na podstawie ilustracji, Sudoku, krzyżówki, zagadki logiczne, kostka Rubika
  • ·       gry logiczne, karciane, planszówki;
  • ·       wyszukiwanie różnic i podobieństw, zabawy w skojarzenia np. rodzic podaje nazwę AUTOBUS i szukamy wszystkich słów, które nam się z nim kojarzą, można też zrobić kolorową mapę myśli do tego wyrazu;
  • ·       quizy- dostępne w Internecie, np. polecam stronę eduelo- https://www.eduelo.pl/, Czas dzieci-https://czasdzieci.pl/quizy/.

Ćwiczenia usprawniające manualnie i ruchowo:

  • tutaj najlepszym ćwiczeniem jest wykonywanie samodzielnie przez dziecko wszelkich czynności samoobsługowych;sprzątanie, pomaganie w rozpakowaniu zakupów itp.;
  • ćwiczenia z użyciem siły- ciąganki, siłowanie się;
  • lepienie różnymi masami, plasteliną, masą solną, porcelanową, ciastoliną czy modeliną;
  • zabawy z piłką, rower, deskorolka;
  • zabawy z różnorakimi klockami, tworzenie makiet, konstrukcji z papieru kartonowego;
  • wkręcanie i wykręcanie śrubek, wbijanie gwoździków w deseczkę.

Ćwiczenia pamięci:

  • usprawniające pamięć słuchową- m.in. rozpoznawanie dźwięków i ich sekwencji, tworzenie rymów, zapamiętywanie wierszyków, rymowanek, sekwencji słów, odtwarzanie z pamięci zdań i sekwencji wydarzeń w opowiadaniu, słuchanie radia czy słuchowisk- zapamiętywanie informacji i wydarzeń, imion bohaterów;
  • usprawnianie pamięci wzrokowej (m.in. układanie sekwencji obrazków z pamięci, układanie obrazków lub przedmiotów wg zapamiętanego rozkładu, zapamiętywanie szczegółów obrazków i odpowiadanie na pytania, układanie kompozycji wg wzoru);
  • wyliczanie  jak  największej  liczby  zapamiętanych  przedmiotów  znajdujących  się  w  otoczeniu  lub  na  obrazku, zapamiętywanie  układu  przedmiotów, ich  wzajemnego  położenia, liczby, kształtów, układanie  lub  rysowanie  z  pamięci  demonstrowanych  uprzednio  wzorów;
  • zapamiętywanie zmian zachodzących w otoczeniu, zabawy typu ”co schowałam/em do woreczka?, zabawy w chowanie przedmiotów w domu i odszukiwanie ich po chwili, lub odgadywanie jaki przedmiot schowałam do szafki, a jaki do szuflady?

Ponadto, zachęcam do rozmów o wydarzeniach dnia, tworzeniu wspólnych opowiadań całościowych lub zamiennie np. każdy dołączą swoją część do treści wymyślonej przez innego „opowiadacza”.  Wspólne granie w gry to świetny sposób na rozwijanie różnych umiejętności, tylko pamiętajmy, dziecko nie zawsze musi wygrywać. Poprzez przegraną nabiera odporności emocjonalnej i uczy sobie radzić z porażką i niepowodzeniem. Tworzy strategię, co zrobić, aby następnym razem wygrać?

Zachęcam też do oglądania filmów edukacyjnych, przyrodniczych i podróżniczych dostosowanych do wieku dziecka. Ważne jest, aby po filmie porozmawiać z dzieckiem o nim. Co cię zaskoczyło? Co było najbardziej fascynujące?

Świetnie sprawdzą się też filmy typu „Jak to jest zrobione?”, które nie dość, że rozwijają wiedzę ogólną dziecka, to ukazują sekwencję wydarzeń i czynności, które występują po sobie aż do efektu końcowego. Dziecko może sobie na podstawie takiego programu zaprojektować własną „linię produkcyjną”.

 

Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo zdrowia i wytrwałości.

Przesyłam serdeczne pozdrowienia dla Państwa i uściski dla uczniów.

 

Justyna Stasiak – nauczyciel wspomagający

 

 

 

Czytaj więcej o: Rewalidacja w domu