Kalendarium

Wtorek, 2020-12-01

Imieniny: Blanki, Edmunda

Statystyki

  • Odwiedziny: 634096
  • Do końca roku: 30 dni
  • Do wakacji: 206 dni
Jesteś tutaj: Start / Pedagog szkolny

Pedagog szkolny

 

Artykuły

Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka - 20 listopada 2020 r.

2020-11-18
Corocznie 20 listopada obchodzimy Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka – święto ustanowione z inicjatywy Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej 
7 listopada 2014 r. dla upamiętnienia 25. rocznicy przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych Konwencji o prawach dziecka.   

 

Z tej okazji nasi pedagodzy szkolni przygotowali listy dla Państwa oraz dla dzieci:

  • List pedagog p. Joanny Biczak tutaj  
  • List pedagog p. Agnieszki Kowalik tutaj
Czytaj więcej o: Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka - 20 listopada 2020 r.

Nasi pedagodzy

2020-11-13

Kradzież tożsamości

2020-06-05

niezabezpieczona kamera

2020-05-15

o zdrowiu psychicznym

2020-05-15

 

Drodzy uczniowie

 

            Czy wiecie co to jest zdrowie psychiczne? Otóż, zdrowie psychiczne ,,przejawia się dobrym samopoczuciem, pewnością i wiarą w siebie, poczuciem własnej wartości. Nasza kondycja psychiczna wpływa na sposób myślenia, odczuwania i działania. Pomaga nam
w życiu codziennym w pełni cieszyć się z życia, pokonywać trudności oraz dokonywać właściwych wyborów. Zdrowie psychiczne jest ważne na każdym etapie życia od dzieciństwa i młodość poprzez dorosłość do starości.

Gdy jesteśmy zdrowi psychicznie, możemy:

  • tworzyć pozytywne relacje z otoczeniem
  • pełniej wykorzystać nasz potencjał
  • radzić sobie z wyzwaniami życia codziennego”.

pobrano: http://fundacjaprodomo.org.pl/co-to-jest-zdrowie-psychiczne/

Chciałam udzielić Wam kilku rad, które mam nadzieję pomogą Wam zadbać o swoje zdrowie psychiczne i pokonać codzienny szkolny stres związany z nauką zdalną:

1.Ustal kolejność w jakiej będziesz wykonywał/ła zadania i podziel je na etapy.

2. Nie zostawiaj zadań na ostatnią chwilę.

3. Nie bądź perfekcjonistą/ką (perfekcjonista to osoba, która obsesyjnie wręcz dąży do tego, aby stawiane przez nią wyzwania były realizowane jak najlepiej i bez jakiegokolwiek błędu) po prostu zrób zadania najlepiej jak potrafisz.

4. Zaplanuj regularne przerwy na drobne przyjemności.

5. Pamiętaj, że bardzo ważny jest sen, przeznacz na niego właściwą liczbę godzin – około 9.

6. Jeśli coś Cię gnębi porozmawiaj z kimś zaufanym i przyjaznym.

7. Pamiętaj, że aktywność fizyczna poprawia nie tylko zdrowie fizyczne ale także zdrowie psychiczne – jeśli to możliwe wychodź z domu na podwórko, do parku, z psem na spacer (tylko dzieci powyżej 13 roku życia mogą samodzielnie wychodzić na dwór).

8. Jedz wartościowe posiłki, zrezygnuj z Fast food, pij wodę, ogranicz słodycze.

9. Myśl optymistycznie – czyli dostrzegaj dobre strony życia, myśl z nadzieją i otuchą
o przyszłości.

9. Pamiętaj, że nigdy nie jesteś sam/a.

 

Czytaj więcej o: o zdrowiu psychicznym

Porady dotyczące tik-tok

2020-04-26

Przydatne dla rodziców portale informacyjne

2020-04-26

Porady nie tylko dla nauczycieli:

Dziecko ze spektrum autyzmu - nauka w domu - co podpowiedzieć rodzicom? https://www.metis.pl/content/view/3401/105/
#NIEferie - środowisko szkolne – seria artykułów i materiałów https://www.metis.pl/content/blogcategory/77/105/
Radzenie sobie z kryzysem https://www.metis.pl/content/view/3380/105/

Czytaj więcej o: Przydatne dla rodziców portale informacyjne

Terapia poprzez zabawę

2020-04-20

Wskazówki dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

2020-04-20

Drogi Rodzicu,

jesteś najlepszym specjalistą dla swojego dziecka. Każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, ma swoje własne uzdolnienia i trudności o czym Ty wiesz najlepiej. Autentyczna akceptacja niepełnosprawności Twojego dziecka jest najlepszym lekarstwem na jego trudności. Dzięki niej jesteś w stanie docenić nawet małe kroki w rozwoju swoich pociech.

  Obecna rzeczywistość wymaga szczególnie od Ciebie jeszcze większej pracy i zaangażowania w codzienne funkcjonowanie w domu. W tym trudnym dla nas wszystkich czasie, Wy Drodzy Rodzice, jesteście przewodnikami i nauczycielami swoich dzieci w wielu dziedzinach życia. Bliskie relacje z dziećmi, wspólne rozmowy, wyjaśnianie i odpowiadanie na nurtujące dzieci pytania pozwalają na zdobycie przez nie umiejętności funkcjonowania nie tylko w rodzinie ale i w społeczeństwie. Wspólne wykonywanie różnych prac domowych, nawet tych najmniejszych, uczy odpowiedzialności, samodzielności oraz pozwala rozwinąć umiejętności manualne i samoobsługowe. Dziś, w sytuacji konieczności nauki w domu stajecie się również “nauczycielami - specjalistami’’, którzy są odpowiedzialni za wspieranie dzieci w nauce szkolnej.

  Narzędzia i aplikacje wykorzystywane do kontynuowania nauki na odległość, mogą także wspierać rozwijanie pasji oraz zainteresowań Waszych dzieci i na stałe stać się ważnym elementem ich kształcenia.

  Jako nauczyciele rewalidacji zwracamy się dzisiaj do Was celem wsparcia posiadanych przez Was umiejętności oraz podzielenia się wskazówkami mogącymi ułatwić codzienną pracę przy zadaniach szkolnych.

 

Czytaj więcej o: Wskazówki dla rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

O inteligencjach

2020-03-19

Drodzy Uczniowie,

            Mam nadzieję, że trochę zorientowaliście się już jaki jest Wasz najbardziej skuteczny styl uczenia się. Dzisiaj chciałam napisać Wam o Howardzie Gardnerze, amerykańskim psychologu, który zajmuje się psychologią uczenia się. Od 1986 jest profesorem na Uniwersytecie Harvarda – czyli jednym a najlepszych Uniwersytetów na świecie.
W 1983 r. Howard Gardner przedstawił teorię inteligencji wielorakiej. Inteligencja to jest zdolność rozumienia, uczenia się oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy i umiejętności
w różnych sytuacjach. Profesor Gardner, który większość swojego naukowego życia spędził na badaniu ludzkiego mózgu i jego wpływu na kształcenie, uważa, że każdy z nas posiada dominujący typ inteligencji, który jest przydatny w uczeniu się, wymienił następujące typy inteligencji:

Inteligencja językowa, osoby z tym typem inteligencji:

  • mają bardzo dobrze rozwiniętą zdolność czytania, mówienia i pisania,
  • są wrażliwe na słowa,
  • mają bogaty zasób słownictwa,
  • łatwo uczą się języków obcych,
  • lubią literaturę, zabawę słowami.

 

Inteligencja logiczno-matematyczna, osoby z tym typem inteligencji:

  • dbają o porządek, o szczegóły,
  •  lubią rozwiązywać zagadki (problemy), samodzielnie dochodzić do rozwiązania,
  • szybko dostrzegają związek między różnymi zjawiskami, łączą je,
  • lubią gry matematyczne i łamigłówki i eksperymenty.

 

Inteligencja wizualno-przestrzenna, osoby z tym typem inteligencji:

  • najlepiej rozumieją świat dzięki wizualizacji i orientacji przestrzennej,
  • czerpią przyjemność z rozkręcania i składania elementów w jedną całość, układają trójwymiarowe układanki,
  • z łatwością interpretują mapy i plany,
  • mają dobrze rozwiniętą wyobraźnię, dużo rysują, w sposób graficzny przedstawiają pomysły.

Osoby z inteligencją muzyczną, osoby z tym typem inteligencji:

  • najlepiej rozumieją świat poprzez muzykę,
  • łatwo rozpoznają rytm, potrafią go powtarzać, tworzą własne rytmy, melodie,
  • lubią poezję, muzykę, często ładnie śpiewają, potrafią grać na instrumencie muzycznym,
  • rozróżniają tempo w muzyce, dostrzegają dźwięki płynące z otoczenia. z emocjami.

 

Inteligencja kinestetyczna (ruchowa), osoby z tym typem inteligencji:

  • uczą się poprzez wykonywanie oraz działanie,
  • lubią ciągły ruch, gry i zabawy ruchowe,
  • trudno im usiedzieć w jednym miejscu, chętnie angażują się w sprawy wokół siebie,
  • lubią taniec,
  • potrafią wykonywać prace ręczne,
  • mają bardzo dobre poczucie czasu,
  • lubią wymyślać nowe gry,
  •  wolą poznawać nowe rzeczy poprzez dotyk.

Inteligencją interpersonalną, osoby z tym typem inteligencji:

  • są empatyczne, komunikatywne,
  • doskonale rozpoznają różnice między ludźmi,
  • łatwo nawiązują kontakty z innymi ludźmi,
  • starają się zrozumieć motywy postępowania innych, ich nastroje, intencje,
  • lubią być częścią zespołu, mają dużo przyjaciół.

Inteligencja intrapersonalna, osoby z tym typem inteligencji:

  • najlepiej rozumieją świat poprzez własną obserwacje,
  • mają jasno sprecyzowany punkt widzenia,
  • lubią samotność, najlepiej pracują w ciszy,
  • nie potrzebują motywacji z zewnątrz, ale muszą wiedzieć dlaczego wykonują dane zadanie,
  • mają zdolność do rozumienia siebie, własnych słabości czy zalet, rozumienia własnego postępowania.

Inteligencją przyrodniczą:

  • są zdolne do rozpoznawania i klasyfikowania roślin, minerałów, zwierząt,
  • często kolekcjonują skały, minerały, muszelki,
  • kochają przyrodę,
  • mają zwierzęta,
  • lubią spędzać czas na powietrzu, spacerach, wycieczkach pieszych

Wyobraźcie sobie, że najprawdopodobniej ,,Każde dziecko w chwili urodzenia ma znacznie większą potencjalną inteligencję niż Leonardo da Vinci kiedykolwiek wykorzystał” - ale to brzmi optymistyczne Czytaj więcej o: O inteligencjach